BBN-IRO-253 A kultúra intézményes elméletei (Interpretációk 3.)Lengyel Imre Zsoltlengyel.imre.zsolt@btk.elte.hu Csütörtök 14:00–15:30 A/318 A kurzus célja, hogy szempontokat nyújtson a művészetek és társadalmi környezetük összefüggéseinek árnyaltabb vizsgálatához. Néhány klasszikus elméleti szöveg közös olvasásán és megbeszélésén keresztül igyekszünk szembenézni olyan kérdésekkel, mint szerző, szöveg és olvasó viszonya, illetve a művészet és a politika, a művészet és a gazdaság, a művészet és az etika kapcsolata, megvizsgáljuk az esztétikai viszonyulás, illetve a szerzőség- és műfogalmak történeti meghatározottságait, és foglalkozunk az érték és a jelentés mibenlétével is. Tervezett menetrend: szeptember 12. megbeszélés szeptember 19. Michel Foucault: Mi a szerző? + Roland Barthes: A szerző halála; A műtől a szöveg felé szeptember 26. Stanley Fish: Is There a Text in This Class? (15–16. fejezet) (a 16. magyarul is: Bizonyítás vagy meggyőzés) október 3. Barbara Herrnstein Smith: Contingencies of Value (az azonos című fejezet) október 10. Pierre Bourdieu: A tiszta esztétika történeti genezise október 17. Ian Hunter: Esztétika és kritikai kultúrakutatás október 24. Peter Bürger: Az avantgárd elmélete (kijelölt fejezetek: I. Előzetes fejtegetések...; II./1. Az esztétikai kategóriák történetisége; II/2. Az avantgarde mint a művészet önkritikája...; III./3. A művészet autonómiájának tagadása...) november 7. T. Szabó Levente: A modern irodalmár hivatás kialakulásának társadalomtörténete november 14. Roger Chartier: A könyv történetétől az olvasás történetéig november 21. Pascale Casanova: The World Republic of Letters (Literature, nation, and politics c. fejezet, 34.–44. oldal) + Franco Moretti: Conjectures on World Literature november 28. Alan Sinfield: Literature and cultural production + Takáts József: A használattörténet december 5. Theodor W. Adorno: Fétisjelleg a zenében és a zenei hallás regressziója december 12. zárthelyi dolgozat Bibliográfia: Michel Foucault: Mi a szerző?, ford. Erős Ferenc – Kicsák Lóránt = M. F., Nyelv a végtelenhez, Latin Betűk, 2000, 119–138. Roland Barthes: A szerző halála, ford. Babarczy Eszter = R. B., A szöveg öröme, Osiris, 1996, 50–55. Roland Barthes: A műtől a szöveg felé, ford. Kovács Sándor = R. B., A szöveg öröme, Osiris, 1996, 67–74. Stanley Fish: Is There a Text in This Class?, Harvard UP, 1980. Stanley Fish: Bizonyítás vagy meggyőzés, ford. Beck András = Az irodalom elméletei III., szerk. Thomka Beáta, Jelenkor, 1997, 5–27. Barbara Herrnstein Smith: Contingencies of Value, Harvard UP, 1991. Ian Hunter: Esztétika és kritikai kultúrakutatás, ford. Pásztor Péter = A kultúra szociológiája, szerk. Wessely Anna, Osiris – Láthatatlan Kollégium, 1998, 71–95. Pierre Bourdieu: A megértés megértése. A tiszta esztétika történeti genezise, ford. Mihályi Patrícia = Intézményesség és kulturális közvetítés, szerk. Bónus Tibor – Kelemen Pál – Molnár Gábor Tamás, Ráció, 2005, 341–377. Peter Bürger: Az avantgárd elmélete, ford. Seregi Tamás, Universitas Szeged, 2010. T. Szabó Levente: A modern irodalmár hivatás kialakulásának társadalomtörténete, Korunk, 2008/5, 104–115. Roger Chartier: A könyv történetétől az olvasás történetéig = Metafilológia 2., szerk. Kelemen Pál – Kulcsár Szabó Ernő – Tamás Ábel – Vaderna Gábor, Ráció, 2014. Pascale Casanova: The World Republic of Letters, Harvard UP, 2004. Franco Moretti: Conjectures on World Literature = F. M., Distant Reading, Verso, 2013, 43–62. Alan Sinfield: Literature and cultural production = A. S., Literature, Politics and Culture in Postwar Britain, U of California P, 1989, 23–38. Takáts József: A használattörténet = Thomka-symposion, szerk. Kisantal Tamás – Mekis D János – P. Müller Péter – Szolláth Dávid, Kalligram, 2009, 398–406. Theodor W. Adorno: Fétisjelleg a zenében és a zenei hallás regressziója = T. W. A., A művészet és a művészetek, Helikon, 1998, 287–288. Letölthető anyagok [ELTE IIG azonosító és jelszó szükséges!] A teljesítés feltételei: A félév teljesítéséhez a megadott szövegek elolvasása, az olvasónaplók rendszeres elküldése, egy rövid vitaindító megtartása, illetve a zárthelyi dolgozat sikeres megírása szükséges. Az olvasónapló megközelítési irányokat, kérdéseket felvető néhány mondatos szöveg, amelyet Moodle-ban kell beküldeni, legkésőbb az órát megelőző nap 18:00‑ig. Háromnál több hiányzás, illetve háromnál több elmaradó olvasónapló esetén a félév érvénytelennek számít. |
|